Hajdanán, nagyjából százötven évvel ezelőtt, amikor még szinte a város peremének számított a Nemzeti Múzeum mögötti terület, megjelentek az első főúri paloták a Mágnásnegyedben. A Festetics és a Károlyi család nagy múltú tagjai szinte teljesen azonos időben (az 1860-as évek elején) kezdték meg a mai Pollack Mihály tér telkein nagyszabású építkezéseiket.
Mostanra – nagy sajnálatomra – a valamikori impozáns utcaképet a „modern kori” rádió székház mellett a Károlyi palota állapota is rontja. Régóta foglalkoztat ennek az oka. Hiszen miért lettek volna ők kevesebbek, mint a Festeticsek?! Az épületet most mégis elhanyagolják, pedig nem akármilyen „celebek” fényűző életét kísérte végig!
Ősi főnemesi családok egyike a nagykárolyi gróf Károlyi család. Nevét Nagykárolyról kapta, amelyet a család a honfoglaláskor kapott meg. A család tagjai tehát a jeles Kond vezér második fiának leszármazottaitól, Kaplon nemzetségéből származnak. A család első grófi sarját 1712-től jegyzik: gróf Károlyi Sándor, aki jelentős szerepet vállalt a szatmári béke létrehozásában.
.jpg)
Nagykárolyról a pezsgő pesti életbe költöztek aztán a család egyes tagjai, s itt igazán nagystílű életet éltek! Ám a helyzet nem volt egyszerű: Károlyiak itt, Károlyiak ott, mindenhol Károlyiak voltak – talán még a családtagok is bajosan tartották számon egymást! Éppen ezért becsapós lehet a kérdés: hol található a Károlyi-palota Pesten?! A válasz nem egy, hanem egyből négy épület lesz!
Az V. kerületi Károlyi Mihály utcában található palota és a hozzá tartozó kert ma is kedvelt a pestiek körében – a belváros egyik legszebb közparkja hajdanán a klasszicista épülethez tartozó főúri kert volt.
Aztán van a Nemzeti Múzeum mögött, a Pollack Mihály téren a haldokló félben lévő palota – ez az én szívem csücske – épült a Festeticcsel egy időben.
Pár évvel később újabb Károlyi-rezidencia született: 1869-ben a Múzeum utca 11. szám alatti eklektikus épület Szkalnitzky Antal tervei alapján készült el. S végül a Múzeum és a Reviczky utca közötti átmenő telken épült meg a Károlyi- Csekonics rezidencia, melyet Csekonics Margit kapott nászajándékba szüleitől, amikor gróf Károlyi Istvánnal házasságra lépett.

A „kedvencemet”, mely a négy közül amiatt is kitűnik, hogy rossz állapotban van, Ybl Miklós tervezte. Eredetileg gróf Károlyi Lajos (1799-1863) bízta meg a tervezéssel. A császári és királyi kamarásként, majdhogynem belső titkos tanácsosként szolgáló Lajos a halála előtt egy évvel vásárolta a közel 1050 négyszögöl területű telket. Építkezési szándékával a haza iránti kötelezettségét akarta bebizonyítani. Halála miatt azonban a palota befejezése fiára, gróf Károlyi Alajosra (1825-1889) maradt, aki a berlini, a szentpétervári, a hannoveri, a berni, majd a római nagykövetség attaséjaként munkálkodott az ország ügyein. Pályafutása végén londoni nagykövetként képviselte hazánkat.

Amennyire csak lehetett, belefolyt a külképviseleti ügyekbe. Ausztria és Magyarország képviselőjeként részt vett 1878-ban az orosz-török háborút lezáró békeszerződés módosítását megváltoztató nagyhatalmi Berlini kongresszuson. (A képen balról a második Alajos.)

A palota 1863-65 között készült el. Az épület szomszédságában álló telket is megvásárolta a család, mondván egy palotához kert is jár. A Károlyi Mihály utcában álló családi rezidenciához is hatalmas kert társult – a már emlegetett Károlyi-kert. Emiatt szokás a Pollack Mihály téren álló palotához tartozó kertet a „másik Károlyi-kert” – ként is emlegetni.


Az épület nem csupán a család rezidenciájaként szolgált. Kisebb-nagyobb főúri rendezvények helyszíne is volt egyben. Hangversenyeket, színdarabokat, színpompás bálokat és a társasági élet színtereként szolgáló találkozókat rendeztek. Belsőépítészete Behr Lajos építész nevéhez kötődik, aki az 1890-es évek közepén munkálkodott rajta és a családtagok ízlésének remekül megfelelve alakította ki a híres „zöld fogadó szalont”, a „tükörfolyosót” és a „tánctermet”.


A fényképek magukért beszélnek. A belső terek mai állapotáról nem tudok és nem is merek nyilatkozni. De ha a környéken járnak, érdemes megnézni az eredeti és a jelenlegi állapot közti különbségeket.
Adok hozzák egy- két tippet! A főhomlokzat csupán annyiban változott, hogy megromlott állapota miatt fa állványzattal erősítették meg a kocsiáthajtót. A kerti homlokzatot lecsupaszították: eltűntek a homlokzatot tagoló díszítések, a földszinti ablakok felülvilágítóit befalazták, és a lépcsőt is módosították. A kert fala többé-kevésbé megmaradt, a kovácsoltvas kapu sorsát rejtély fedi.
Mindenesetre egy biztos: a Károlyi-palota is megérdemelné, hogy visszakapja eredeti pompáját!
.jpg)










De Rezeda azt szerette, ha meglepi a Duna. Ha ott találkozik a vízzel, ahol nem folyik. Ha ott locsog a fülébe, ahol csak beton és aszfalt van Rezeda lába alatt. A Múzeumkert falán látható jelzésnél, ahol a nagy 1838-as árvíz magasságát mutató márvány tábla áll (15 martius 1838). A Blaha Lujza téren, ahol egykor olykor megfordult a Duna, ma viszont a Közép-Duna-Völgyi Vízügyi Igazgatóság irodája áll, kirakatában pedig a Duna és egyéb folyók vízállásáról tájékoztatnak grafikonok. Melyeket Rezeda elnézeget üres óráiban, a legnagyobb csúcsforgalom pöfékelte szmogban is.

A Vasárnapi újság hirdetési rovatában egész évben fel- felbukkant egy utazásra csábító ajánlat. A vidéki kastélyok és kúriák megteltek élettel, különösen a gyógyvízzel rendelkező helyek. Itthon hódított a parádi gyógyszálló, külföldre a szlovén, horvát és osztrák sós vizek csábították az embereket. Mindenféle betegségekre gyógymódot kínáltak, ki ne kapott volna kedvet egy kis kiruccanásra!
Őket, és a halaszthatatlan ügyeiket mégis intézni kényszerülő fővárosiakat egyetlen dolog éltetett: a hűs permet, melyről a századfordulós Pesten a „Fővárosi Közterület Fenntartó” brigádjának volt köszönhető. Az utcaseprők munkáját kiegészítő, egész nap esőszerűen öntöző locsolóemberek gondoskodtak a hőség elviselhetőbbé tételéről. Locsolták a járdát, az utakat, és olykor az is előfordult, hogy (természetesen csakis véletlenül) az uraságokat.
Belépve a kapun mindenesetre nem nehéz elképzelni, ahogy katonák százai teljesítenek itt szolgálatot - hivatalosan 1905 és 2005 között (ez áll az emléktáblán). S bár az épület eredeti funkciója a katonai ruharaktár és ruházati ellátó központ volt, az objektumból nem hiányzik a gyakorlótér és a focipálya sem. A főépületet és az egyik melléképületet még ma is zárt szállítópályák kötik össze: nem csoda, hiszen az egykor közvetlenül a melléképületnél megálló vonatszerelvényekről így lehetett leggyorsabban le- és felpakolni a bakancsokat, zubbonyokat, nadrágokat, miegymást.
A valamikori vasúti fogadóépület (és vele együtt az egész objektum) most a Nemzeti Örökségvédelmi Központ céljait szolgálja (műtárgy-mosó működik benne), de a falán még most őrzi az egykori bakák emlékét. 








.jpg)

Vegyünk példának egyet! Az elemzés végén mindenki maga döntheti el, szétnéz-e az üzletben. Haas Mór nem habozott közhírré tenni, hogy irodaszerek eladásával foglalkozik. A kirakat közepén hatalmas betűkkel jelenik meg a neve, mellette már „csak” mellesleg közli, hogy Erika és Ideal típusú írógépekkel, valamint Dayton márkájú mérlegekkel foglalkozik. De ha valakinek számológépre lenne szüksége, az se menjen messzire. A kiállított portékák ugyancsak lényegre törőek: mérlegek, mérlegek és mérlegek. A teljes üvegfelületet kihasználva, földszinten és emeleten egyaránt megjelennek a termékek. A bejáratot eltéveszteni sem lehet: csak ott nincsen kiállított elem. Funkcionális, egyszerű, közérthető, reklámnak kiváló. Én bemegyek, klaviatúra helyett egy írógép még jól jöhet.




Műemlékvédelem: A Franciaországból - többek között Victor Hugo kezdeményezésnek köszönhetően - induló, szervezetten az 1800-as évek eleje/közepe óta az épített örökség védelmét (feltárását, kutatását, megőrzését és helyreállítását) célul tűző munka, mely Magyarországon a 19. század derekán kezdett meghonosodni. Hivatalosan csak 1872 áprilisában indult meg az itthoni műemlékvédelem a Magyarországi Műemlékek Ideiglenes Bizottságának megalakulásával, melynek feladata a történelmi műemlékek felkutatása, osztályozása és lajtsromozása lett. A kezdeti időkben a tudományos munkatársak munkáját lelkes önkéntesek segítették, akik jelentős részt vállaltak az ország műemlékeinek összeírásában. Az ügy fontosságát észlelve az Országgyűlés 1881-ben törvényi szabályozást hozott a műemlékek védelmében, mely kiterjedt a műemlékvédelem kényes pontjaira is, mint a büntető intézkedések lehetőségei, a kisajátítások és jogi viták kérdései, de egyúttal kitért a munka szervezeti formájának megújítására is: létrejött a Vallás és Közoktatásügyi Minisztérium felügyelete alatt működő Műemlékek Országos Bizottsága, mely egészen az ötvenes évekig zavartalanul végezte munkáját, s mely tulajdonképpen a mai KÖH elődje.
Ám Schulek némileg válogatós volt, így az idejében éppen leginkább barokk kinézetű templomról épp a barokk formákat tüntette el végleg, s - ahogyan az ma is látható - nagy fantáziával a meglévő románkori és gótikus jegyek mellé további elemeket toldott - szintén a romantikus gótika jegyében. Így lett neogótikus erkélykoszorúja a harangtoronynak vagy így kapcsolódik ma már királyi oratórium a szentélyhez. S mert a purizmus sem volt idegen Schulektől, a töredékes, sérült részeket teljességgel újakkal pótolta, így valójában csak nagyon kevés az eredeti kő a mai épületben. Egyúttal kiszabadította a templomot a környező épületek közül, azaz lebontatta a közvetlenül szomszédos házakat. A helyreállítás vagy inkább újjáépítés munkálatai egészen 1896-ig tartottak, s ahogy szinte mindenhol olvasható: ekkorra a templom ha nem is az eredeti állapotában, de ismét a régi fényében ragyogott.

A század eleji legkényelmesebb foteleket, a mai svéd designnal ellentétben, Kendi Antal angol bőrbútor szakműhelye készítette. A környezetvédelem érdekében nem újrafelhasználható anyagokat épített be, hanem a régi bútorokat frissítette fel. A kivitel mit sem változott: a faváz által megtámasztott és bőrborítású párnába huppantak bele akkor is a megfáradt munkásemberek.


Rezeda nemcsak a fehér lisztből készült kenyeret szerette, jóízűen ette a régen szegények kenyerének tartott rozs- vagy árpakenyeret. De a lepénykenyeret is szerette, a pitát, és persze a pizzát sem vetette meg – Nápolyban járván mindig evett a szélén kissé megégett, a maga teltségében összetéveszthetetlen és utánozhatatlan ízű pizzából, aminek sörrel ágyaz meg a helyi népség, hogy a végén azzal is fedje le. Indiai csapátit is szívesen vett a currys szósz mellé, a német fekete pupernickel savanyú ízét pedig mohás dómok látványával vagy a klasszikus német filozófiával öblítette le. 








(Forrás: fortepan.hu)
(Fotó: Éberling András)